![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/obrso_logo.png)
Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych przy alei Waszyngtona 50 powstał w czerwcu 1974 r. z inicjatywy Andrzeja Jaroszewicza (rajdowca i syna ówczesnego premiera PRL).
Wcześniej w tym miejscu w latach 1968 – 1973 funkcjonował warsztat Renault inż. Janusza Kiljańczyka. Po sprzedaży warsztatu FSO (OBRSO było częścią FSO), Kiljańczyk przeniósł swój warsztat na Grochów na ul. Zagójską 7.
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/FSO-SPORT-1200x330.jpeg)
FSO Sport pod dyrekcją Andrzeja Jaroszewicza (1974-1979) a następnie inż. Jacka Bartosia (1979-1991) w warsztatach u zbiegu Międzynarodowej i Waszyngtona zajmowało się dostosowywaniem Fiatów 125p i Polonezów produkowanych w fabryce na Żeraniu do potrzeb rajdowych. To tu w 1978 r. powstał słynny Polonez 2500 Racing (Stratopolonez) wykorzystujący silnik i układ napędowy Lancii Stratos. Samochód z silnikiem o mocy ponad 285 KM był tak głośny, że sąsiadujący z budynkiem OBRSO mieszkańcy ul. Międzynarodowej dzwonili ponoć na milicję z prośbą by „uciszyć ten potworny hałas„.
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/fso_sport.jpeg)
W 1991 r. dział Sportu FSO został zlikwidowany. Od 1992 r. warsztaty przy alei Waszyngtona 50 funkcjonowały już jako zwykły serwis FSO aż do 1997 r. kiedy powstał tu salon Daewoo-FSO. W wyniku zmian w fabryce na Żeraniu (22 kwietnia 2002 r. zakończono produkcję Poloneza), w 2003 r. FSO sprzedało salon należącej do p. Mariusza Książka firmie Marvipol SA.
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/Logo-Marvipol-1200x600.jpg)
W 2003 r. grupa Marvipol pozszerzyła swoją działalność o import i sprzedaż samochodów marek Jaguar i Land Rover. W grudniu 2017 r. Pan Mariusz Książek zmienił nazwę Marvipol SA na British Automotive Holding SA (BAH) a działalność deweloperską przeniósł do nowej spółki Marvipol Development SA (MVD). Od tego czasu Pan Mariusz Książek stoi na czele dwóch spółek – jednej motoryzacyjnej (BAH) drugiej deweloperskiej (MVD).
22 października 2021 r. BAH poinformowało, że ma ponad 33,75 milionów euro długu wobec Jaguar Land Rover Ltd, nie wliczając w to odsetek.
4 listopada 2021 r. spółka zależna BAH, British Automotive Centrum spółka z o.o. (BAC) zawarła ze spółką Marvipol Development SA (MVD), umowę sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej położonej w Warszawie, przy al. Waszyngtona 50, o powierzchni 0,3523 ha. Cena transakcji wyniosła 15 mln złotych netto.
29 września 2023 r. Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy w Warszawie, XVIII Wydział Gospodarczy, ogłasił upadłość BAH, BAC oraz innych spółek zależnych BAH.
10 stycznia 2024 r. MVD zgłosiło do Urzędu Dzielnicy Praga-Południe wniosek o „ROZBIÓRKĘ BUDYNKÓW SALONU SAMOCHODOWEGO„. Inwestor uzyskał zgodę na rozbiórkę 29 lutego 2024 r.
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/IMG_7968-1200x900.jpeg)
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/IMG_7969-1200x900.jpeg)
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/IMG_7970-1200x900.jpeg)
![](https://kubaczajkowski.pl/wp-content/uploads/2024/04/IMG_7971-1200x900.jpeg)
Co dalej?
Na obydwu działkach o łącznej powierzchni ok. 0,6 ha Marvipol Development planuje wybudować budynek mieszkalny o powierzchni ok. 4 tys. powierzchni użytkowej mieszkalnej.
Zgodnie z obowiązującym od 2006 r. MPZP Saskiej Kępy dla tej działki plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza zabudowę mieszkaniową o wysokości do 25 metrów oraz minimum 40% powierzchni biologicznie czynnej.